fredag 14. september 2007

Fårikål!


Trist at sommeren er over, men sånn er jo engang livet. Årstider kommer og går, klokka og været er det ingenting å gjøre med. Men høsten er fårikåltid og DET er godt.

Idag skulle jeg kjøpe middag på Rema!!! og i kjøttdisken lå det stor pakke fårikålkjøtt. Klarte ikke å gå forbi, 2.5 kg kjøtt, 2 kålhuer, en pose hel pepper og noen potiter, så var det full fart inn på kjøkkenet.
Enklere middag går det egentlig ikke ann å lage, skjære opp kål og stappe alt i en stor kjele....genialt. Bare å finne på noe å gjøre i 2 timer, så er festmiddagen klar. Det enkle er ofte det beste :)))







Oppskrift




I år som alle andre år, middagen denne fredagen ble perfekt. Også som vanlig spiste jeg altfor mye, først nå begynner jeg å komme meg. Over 3 timer etterpå...hehe.
Det blir nok sofa'n resten av kvelden :))

Prekæs!

13 kommentarer:

Mona Christin sa...

Du og den får-i-kål'en din...

Kan ikke si jeg deler din entusiasme angående den retten. Vel, jeg har ikke smakt det annet enn en gang. Godt og godt, fru blom, men jeg har smakt værre. Jeg var mer overrasket over at Seline likte det...

Jeg skrev om fårikål i fjor på denne tiden. Sjekk bloggen min september eller oktober.

Du får holde igjen på kampen i morgen. Ikke no drittslenging... Hehe...

Vidar sa...

det kan bli morro på kampen i morra ;) 2 posjoner fårikål idag også...hehe

blir spennende i morra...med seier er vi for alvor i medaljekampen...

så du jeg fikk slengt inn reklame for rema...hehe

Mona Christin sa...

Så det, bra jobba.

Godt at RBK ikke vant i dag. Hadde vært fantastisk moro å vinne i morgen. Har litt god følelse også se...

Husk å ta med penger da. Begynner å bli litt blakk se... Hehe...

Lise sa...

Får-i-kål kan jeg styre meg for, men godtar fullt og helt at andre går over styr for denne retten. Bare jeg slipper å spise det selv.. ;). Synes sånn fåre/lamme-kjøtt smaker ugh.

Vidar sa...

hadde tenkt å betale deg hos Anita, men glemte det.
snart 40 vettu...bare å spørre..

parkerer på kråkerøysia etterpå...treffes da ca 19:15 i stilongs :)))

Vidar sa...

ser fram til fårikålsesongen hver høst :) men det holder med et par ganger...omtrent som ribbe, spiser bare ribbe i jula.
hva lager dere til søndags-festmåltid en kald høstkveld da Lise?

Mona Christin sa...

Vi har spist hjemmelaget lapskaus. Godt det å.

Lise sa...

Søndagsfestmåltid her i heimen er nok som Mona skriver, hjemmelaget lapskaus! Og hjemmebakte rundstykker! Nam - da snakker vi digg :). Har det til felles med får-i-kål at det metter litt i det meste laget, hehe. Eller problemet er vel heller at det er så godt at det er vanskelig å stoppe i tide ;).

Vidar sa...

Lapskaus er min andre spesialitet på kjøkkenet ;) guttungen(18 år...hehe) maste om den isted, så jeg får lage det til hælja...alt for barna vettu. Hemmligheten er å ha masse løk i den:)))

Og lapskaus er "nationalretten" i Liverpool, lam istedet for oksekjøtt. Derav ordet Scouser's som Liverpoolfansen blir kaldt.

Og lapskaus er digg!!!

Mona Christin sa...

Masse løk??? Hvor mange har du i? Jeg kutter en som jeg steker med kjøttet.

Min hemmelighet...forblir hemmelig... Hehe...

Neida, det er ingen hokus pokus...

Lise sa...

Løk må til!
Hm, nå ble jeg veldig sulten! Og av en eller annen grunn kunne jeg tenke meg lapskaus..........

Vidar sa...

merkelig..kunne tenkt meg lapskaus jeg også:) jeg bruker 1 STOR løk pr 500 g kjøtt. det gjør susen...ehhhh sausen.

ser at jeg er dårlig til å stave...mente ikke kaldt...men kalt:)))

Mona Christin sa...

Merkelig dette her og. Du begynte bloggen om fårikål, men endte opp med kommentarer kun om lapskaus... Der ser du hva folk foretrekker... Hehe...