lørdag 11. august 2007

Premier League!


Hello!

Livet er morsomere for den som liker fotball..spesielt Engelsk fotball vil jeg si.
Ca 3 mnd siden den siste ballen ble spilt forrige sesong, er altså nå fotballen på de britiske øyer igang igjen. Til fortvilelse for mange og til sitrende spenning for flere.

Den legandariske manageren til Liverpool, Bill Shankley sa en gang: "Fotball handler ikke om liv og død, fotball er mye viktigere!" Det er vel å ta litt? for hardt i, men fotball er viktig for mange mennesker rundt om i verden. Og England er inget unntak.

Har vært i Liverpool noen ganger nå, og stopper aldri og forundre meg hvor mange som er religiøst opptatt av fotballklubben sin. Neste kamp diskuteres på pubben flere dager før kampen, og analyseres i flere dager...fortsatt på pubben... etter kampen.

På kampdagen er stemningen elektrisk i hele byen, 1000vis av drakter lyser opp gatene. Og hvis du går med drakta i gatene og de oppdager at du er Nordmann, da kommer spørsmål på løpende bånd, som du må svare etter beste evne på litt hakkete engelsk. Veldig morro. På pubbene rundt omkring stadion, synges det nye og gamle kampsanger i flere timer før kampen...sinnsyk bra stemning, og veldig morro for en nordmann på tur. Opplever ikke noe i nærheten i norge, selvom det er bra steming i fotballpubben i Bergen før kamp.

En slik fotballtur til Liverpool(min klubb) er en opplevelse som jeg lever lenge på. Håra i nakken reiser seg og jeg har gåsehud over hele kroppen når over 40 000 supportere synger "You'll never walk alone".
Vil påstå at det er en opplevelse selv om du ikke liker fotball.

Det blir en tur eller to denne sesongen også.

Denne sesongen startet på best mulig måte...en kjempescoring av Gerrard i det 87 min reddet 3 poeng. Nå lever jeg igjen...Go Liverpool!!!!

Prekæs!

1 kommentar:

Mona Christin sa...

Gratulerer med 2-1 seier'n. Den satt litt langt inne, men perle av et mål. Jon var helt svett på ryggen på slutten her, men å ta av seg drakta var uaktuelt.

Nå går han og løstær på den nye bortedrakta.